onsdag 9 mars 2011

Black Sawn

Anso och jag var och såg den igår. Visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Jag älskar Requiem for a dream men avskydde The Fountain. Natalhie Portman har inte varit någon favorit hos mig, gillar Léon starkt, men that's it. Ja, hoon är värd sin Oscar. Wow, säger jag. Starkt jobbat! jag tyckte hon gestaltade en ballerinas liv väldigt bra. Det är en tuff värld med hård träning, trasiga fötter och en karriär som slutar tidigt. Obehagligheten smög sig på under hela filmen till Clint Mansell's mörka toner. Det är även ett budskap om hur det kan gå om man är en "duktig flicka" som letar perfektionism. Pressen på sig själv, från familj, från sin lärare/chef, konkurrensen... Vackert foto, starka scener. Se den, om du inte är en sån som älskar romantiska komedier som finns i tusentals...

4 av 5.

Inga kommentarer: